Senaste nytt i Affärskraft Värmland

  • Affärskraft Värmland snart fullt

    Sammantaget kommer 350 företag att ges möjlighet att utbilda sina medarbetare genom Handelskammarens projekt Affärskraft Värmland. Knappt två år in i projektet återstår nu mindre än 50 platser.
     – Om anmälningarna fortsätter att komma in i samma takt som tidigare kommer det att bli fullt innan jul, säger Päivi Johansson som ansvarar för rekryteringen av företag.

    Intresset för att kompetensutveckla sig är fortsatt stort bland Värmlands små företag, även om många upplever att tiden ibland inte räcker till för att prioritera kompetensutveckling.

    - När vi pratar med företagen ser de allra flesta värdet i att gå utbildningar för att utveckla företaget, men de har svårt att hitta tiden. Det går bra för många företag just nu och medarbetarna behövs på plats för att sköta den dagliga verksamheten, menar Päivi Johansson.

    Detta till trots fortsätter anmälningarna att komma in.
    - Många behöver lite tid för att bestämma sig och beroende på vilken bransch och typ av verksamhet man har passar vissa tider på året bättre än andra. Men vill man ta del av detta erbjudande är det hög tid att anmäla sig. Då är man med i rullarna och kan i lugn och ro välja utbildningar.

    För även om platserna tar slut, kommer Affärskraft att löpa på ett tag till.
    - När vi har fått in 350 företag stänger vi anmälan, men utbildningarna fortsätter för dem som är inne i projektet. Förhoppningen är att kunna utbilda 800 ägare och medarbetare fram till sommaren 2018, förtydligar Helena Englund, som är projektledare i Affärskraft Värmland.

    Målet är att öka konkurrenskraften hos de företag som deltar och på så vis deras omsättning och avlönade arbetstid.
    - Vi vet att många av medarbetarna är väldigt nöjda med sitt deltagande. Inom kort kan vi också börja mäta effekterna på företagsnivå. I slutändan är det tillväxt vi vill uppnå, vilket gynnar både företagen som deltar och hela Värmland, berättar Helena Englund.

     Hon uppmanar dem som får delta att ta chansen, innan det är försent.
    - Vi vet att utbildningarna ger effekt. Det tar ett par arbetsdagar i anspråk, men det kommer att betala tillbaka sig. Att dessutom kunna göra det till en så här låg kostnad som i Affärkraft är en otrolig möjlighet.

    Kommentarer Comments (0)

  • Företagen om Affärskraft

    Affärskraft Värmland har hittills lockat 265 värmländska företag att kompetensutveckla sig. Varje dag ringer och besöker vi nya företag för att berätta om denna fantastiska möjlighet. I och med att fler deltar blir det också enklare. Idag har vi flera hundra röster som kan gå i god för att Affärskraft håller hög kvalité och skapar effekter i verksamheten. Nedan har vi samlat några av dem.


    Hans Högfeldt, vd Krongården (f.d. Värmlands Campanläggning), som erbjuder vandrarhem för läger och konferenser:

    ”När vi startade Affärskraft var vi nio anställda och idag är vi 29 personer. Vi har ökat omsättningen från tre till tio miljoner. Det är mycket tack vare Affärskraft som vi växt så snabbt som vi har gjort. Jag lärde mig väldig mycket, fick nya kontakter och tips från andra deltagare, det var nog det bästa jag gått.”

     

    Elisabeth Styffe, ägare av Alaté AB, som säljer inredning till företag:

    ” Vi valde Affärskraft för att utvecklas och utmanas. Det har varit mer givande än jag någonsin kunnat tro. Förutom företagsanalysen har vi gått utbildningar i marknadsföring, försäljning och ledarskap. Det har gett en genomlysning av företaget och en växtkraft som annars inte hade varit möjlig. Det bästa med Affärskraft var de engagerade lärarna och kursdeltagarna. Vi har fått ett nätverk och samarbetspartner för framtiden. Jag kan verkligen rekommendera alla som får delta, att göra det. Affärskraft är en otrolig möjlighet för oss mindre företag att utvecklas och få kraft in i framtiden.”


    Per Widén, delägare på Matstudion, ett företag som anordnar matlagningsaktiviteter, catering och provningar för grupper och företag:

    ”Jag gick en utbildning i marknadsföring. Det jag tyckte var allra bäst var att kunna bolla olika idéer med andra företagare. Allt från att få konstruktiv feedback till att slå hål på en del myter, där man tror sig själv veta bäst. Det jag tog med mig mest ifrån var dagen med Urban Karlstam på Motherland, där vi fick jobba med olika steg i kundkontakten. Allt från att medvetandegöra kunden om vår verksamhet, till att i slutändan skicka en faktura och få göra ett nytt uppdrag åt kunden.”


    Anneli Häll, ägare Livskraft, jobbar med helhetslösningar inom träning, kost och hälsa:

    ”Jag gick ledarskapsutbildningen och vi jobbade mycket med kommunikation, de svåra samtalen och vikten av min ledarroll. Det bästa vara att kursledaren utgick ifrån våra behov. Vi fick skriva upp vad vi vill få ut och så mötte han de behoven. Jag använder det jag lärde mig under utbildningen varje dag i min ledarroll. Jag kan verkligen rekommendera andra att delta, det var värt varenda minut.”


    Andreas Högberg, ägare av hyrljud.nu, företaget som hjälper privatpersoner och företag med allt inom ljud, ljus och event:

    ”Jag gick utbildningen i försäljning business to business och fick bland annat lära mig att vässa mina kunskaper i mötesbokning, offerering och presentationsteknik. Det bästa med Affärskraft, förutom själva utbildningen, var att ja fick del av ett stort nätverk. Redan på företagsanalysen lärde jag känna företagare som jag fortfarande har kontakt med. Vi är i en expansionsfas där jag kommer att ha mer kundkontakt och jobba mer med sälj. Jag lämnar ogärna saker åt slumpen, så jag kommer ha stor nytta av utbildningen. Affärkraft är en effektiv kompetensutveckling för en billig peng.”

    Kommentarer Comments (0)

  • Färre än 100 platser kvar

    Intresset för att utbilda sig genom Handelskammarens kompetensutvecklingsprojekt Affärskraft Värmland fortsätter att vara stort. Varje vecka hoppar nya företag på projektet och det är nu färre än 100 platser kvar.
    - Vi börjar märka av att många företag hunnit gå utbildningarna. De verkar vara nöjda med sitt deltagande och tipsar andra, säger Päivi Johansson, rekryteringsansvarig i projektet.

    Genom Affärskraft får företag med upp till nio anställda ta del av utbildningar, som i många fall lett till att företaget har kunnat tjäna mer pengar och växa. Totalt kommer 350 företag få möjlighet att gå utbildningar inom försäljning, marknadsföring, ledarskap, ekonomi och Officeprogrammen.
    - Det är nu över 250 företag som har anmält sig och drygt 400 ägare och anställda på värmländska solo- och mikroföretag har gått en utbildning.

    Samtidigt som det fortsatt finns goda möjligheter att delta, uppmanar Päivi Johansson företag som är intresserade att inte vänta för länge.
    - 100 platser kanske låter mycket, men om det går enligt plan kommer vi att få in de sista företagen innan årsskiftet. Vi vet av erfarenhet att de företag som tänker att vi tar det sen, aldrig kommer till skott och då riskerar att missa den här chansen.

    Förutom att samtliga anställda på företaget får delta på en utbildning om 2–3 arbetsdagar ingår också en inledande företagsanalys. Där får företagsledaren möjlighet att, tillsammans med en processledare och ett antal andra företagare, gå igenom företagets styrkor och svagheter för att se vilka behov som finns för att fortsätta att utveckla verksamheten.
    - Baserat på tidigare projekt och den feedback vi har fått i Affärskraft vet vi att få sitta ned med andra företagsledare ger väldigt mycket. I många fall har diskussionerna mellan deltagarna och inputen från processledaren gett lika mycket som utbildningarna. 

    Något som också bekräftas av Per Widén, delägare på Matstudion i Karlstad, som deltagit på en företagsanalys och en utbildning i marknadsföring.
    - Det jag tyckte var allra bäst var att få bolla idéer med andra företagare. Allt från att få konstruktiv feedback till att slå håll på en del myter där man tror att man själv vet bäst.

    Förutom Per själv har ytterligare tre personer på företaget deltagit på en utbildning. För detta har de betalat totalt 2000 kronor.
    - De flesta av oss har hunnit gå en utbildning. Förutom att jag gått marknadsföring har tre medarbetare gått ledarskap och vi har fortfarande en person som inte valt utbildning än. Det låga priset möjliggör att hela företaget kan kompetensutveckla sig, vilket förhoppningsvis kan ge verksamheten en skjuts framåt.

    Kommentarer Comments (0)

  • "Motvikten till e-handel är det personliga mötet"

    Försäljning business to consumer är en av sex utbildningar inom Affärskraft Värmland och har fått toppbetyg från deltagarna. När utvärderingarna från årets utbildningar summeras får utbildningen i genomsnitt betyget 5,85 på den 6-gradiga skalan.

    Eva Solberg som håller i utbildningen, och sedan två år tillbaka driver Soleva Education, tror att de höga betygen till stor del beror på hennes intresse för människor och försäljning.

    - Jag brinner för försäljning och det smittar av sig. För mig är det också jätteviktigt att alla känner sig sedda och att skapa en trygg miljö där alla, oavsett förkunskap blir delaktiga och får bidra.

    Under två dagar får deltagarna lära sig om allt ifrån hur de kan optimera sin säljyta till hur de på bästa sätt kan bemöta olika typer av kunder. Utbildningen bygger på mycket interaktion mellan deltagarna och utbyte av erfarenheter.

    - Alla som deltar har en unik kompetens. För att ta till var på den delar vi med oss av erfarenheter, både i helgrupp och två och två, förklara Eva.

    Hur säljytan ser ut och hur du agerar påverkar försäljningen. Ett vanligt fel som många gör är att de testar olika lösningar, men glömmer bort att mäta resultaten.

    - Företagen testar ofta olika lösningar för att öka försäljningen. Det de ofta glömmer är att följa upp, mäta och jämföra.

    Målet med utbildningen är att deltagarna ska få med sig verktyg som de kan applicera direkt i sina verksamheter. Ett konkret tips som deltagarna får med sig är att alltid ha en produkt i början som sätter igång köpprocessen.

    - Placera något vid ingången som du vet att många kommer att köpa, gärna säsongsbundet. Och se till att det finns en korg eller något att lägga det i nära till hands. Då har kunden redan från början något att lägga varor i och om de ändå ska ställa sig i kö, ökar det sannolikheten att de handlar fler saker, berättar Eva.    

    Det viktigaste hon vill skicka med deltagarna är att de ska våga vara personliga i sitt möte med kunden.

    - Motvikten till e-handeln blir det personliga mötet. Det är viktigt att det känns äkta, men om du har ett genuint intresse för din kund och det du säljer kommer du att sälja mer. Våga vara personlig.

    För Eva är det viktigt att påpeka att utbildningen inte bara är till för den som står i butik och säljer rakt över disk. Den kan ge minst lika mycket för den som arbetar på hotell eller i en restaurang.

    - Vi jobbar med kundmötet. Alla som har ett arbete där de träffar kunder kan utvecklas i sin roll genom att delta på utbildningen.

    Kommentarer Comments (0)

  • Lyckat första år för Affärskraft

    Ett år in och redan har 200 ägare och anställda på värmländska företag utbildat sig genom Handelskammarens projekt Affärskraft Värmland.

    - Räknar vi dessutom med dem som har registrerat sig för att delta, men ännu inte hunnit gå eller anmäla sig till en utbildning har vi över 400 deltagare, berättar Linda Johansson, administratör i Affärskraft Värmland.

    Projektet vänder sig till värmländska företag med upp till nio anställda. Sammanlagt kommer 800 ägare och anställda få möjlighet att gå en utbildning. För att genomföra utbildningarna har Handelskammaren tagit in fem stycken utbildningsleverantörer. En för varje utbildningsområde.
    - Vi sköter det praktiska med anmälningar, rekrytering, rapportering och kommunikation. Själva utbildningarna överlåter vi till dem som kan det bäst, säger Linda Johansson.

    När utbildarna i mitten av november träffades för att summera det första året och utbyta erfarenheter var tongångarna positiva.
    - Det är roligt att få arbeta med små företag där de som deltar på utbildningarna har stor möjlighet att bidra till resultatet på företaget och ofta kan vara med och påverka, säger Mats Lundqvist på Next Level Management, ansvarig för utbildningen i marknadsföring.

    Utvärderingarna från projektets första år visar på nöjda deltagare.

    - Samtliga deltagare har fått fylla i en utvärdering efter avslutad utbildning och samtliga utbildningar har fått höga betyg. Vi utgår från en 6-gradig skala och vi ligger över 5 på alla områden. På frågan om man är nöjd med utbildarens insatts ligger medel på 5,69 vilket är fantastiskt roligt, säger Linda Johansson.

    En möjlig anledning till de goda resultaten, och en styrka i projektet som lyftes vid flera tillfällen under träffen med utbildarna var storleken på grupperna. Antalet deltagare har legat på runt åtta personer per utbildning.
    - Det har skapat en trygghet och det ges goda möjligheter att diskutera med varandra. Både att få ta del av andras erfarenheter och dela med sig av sina egna har varit mycket uppskattat. Mindre grupper ger oss som utbildare också möjlighet att ge mer personlig återkoppling, vilket jag tror bidragit till de höga betygen i utvärderingarna, säger Eva Solberg som håller i utbildningen i försäljning - business to consumer.

    Mikael Olofsson, på Effect Management, ansvarar för ledarskapsutbildningen och tror att en annan anledning till att deltagarna fått ut mycket av utbildarna är deras eget engagemang.
    - Oavsett vilka förkunskaper de som deltar har, har engagemanget varit stort. Alla har inte några tydliga förväntningar på utbildningen, men vill utvecklas och lära sig mer.

    Förutom utbildningar inom försäljning, marknadsföring, ekonomi, ledarskap och Officepaketet ingår en företagsanalys för dem som deltar i projektet. Under analysen får företagets vd eller ägare, ihop med andra företagsledare, träffa en processledare.
    - Under företagsanalysen får företagsledaren göra en kartläggning av företaget. Vi hjälper deltagarna att identifiera vilka åtgärder och resurser som behövs för att skapa tillväxt och utveckling i företaget, berättar Mats Lundqvist, som förutom marknadsföringen även ansvarar för företagsanalyserna. 

    Det övergripande målet med projektet är att skapa tillväxt hos värmländska företag med upp till nio anställda. Undersökningar som gjorts visar att hela 82 procent av företagen anser att kompetensutveckling är helt avgörande för företagets fortsatta utveckling. För den som ännu inte deltar i projektet finns det fortande möjlighet att anmäla sig. Det första steget är att delta på en företagsanalys.
    - Det finns ett fåtal platser kvar den 8 december för den som vill komma igång med utvecklingen av sitt företag redan i år. Är det för tätt inpå går det nu att anmäla sig till vårens tillfällen, berättar Linda Johansson.

    Kommentarer Comments (0)

  • Ekonomiutbildning ska öka lönsamheten...

    Om fler förstår hur ekonomin växer fram i företaget och vad i verksamheten det är som skapar lönsamhet, då kommer företaget tjäna mer pengar och kunna växa. Det är tanken bakom den utbildning i ekonomi som erbjuds till företag med upp till nio årsanställda genom projektet Affärskraft Värmland.

     

    - Det finns ett behov och en önskan hos många av de minsta företagen att öka sin kompetens. Ett av de utbildningsområden som efterfrågas och som vi tror kommer hjälpa företagen att öka sin tillväxt är ekonomi, berättar Helena Englund, projektledare för Affärskraft Värmland.

     

    Intresset av att utbilda sig inom ekonomi har inledningsvis varit stort. Samtliga utbildningar som hållits sedan starten i vår, har varit fullbokade.

    - I många små företag behövs större förståelse för ekonomistyrning och en bättre förmåga att se helheten, säger Anna Bohman som ansvarar för utbildningen och själv driver företaget Ekonomipartner AB.

     

    - Jag gillar mötet med andra människor och ser att det finns ett behov hos mindre företag att mer aktivt använda sin ekonomi som informationskälla, beslutsunderlag och stöd för utveckling av företaget, därför driver jag sedan femton år Ekonomipartner. Jag vänder mig i första hand till små företag. Där finns möjligheter att se helheten och jag kan påverka resultatet på ett helt annat sätt än hos stora företag.

     

    Genom Affärskraft Värmland och utbildningen i ekonomi, som är skräddarsydd för att passa företag med upp till nio anställda, får deltagarna grundläggande kunskaper i ekonomistyrning och förståelse för vad som skapar lönsamhet i just deras verksamhet.

     

    - De ekonomiska rapporterna innehåller massor av användbar information om verksamheten. Om företagen lär sig att analysera och förstå ekonomin kan de också hitta nycklar till att öka sin lönsamhet. Vi tittar på vad det är som driver företagets ekonomi och om de, utifrån det, använder sina resurser på rätt sätt, säger Anna.

     

    En brist i framför allt tjänsteföretag är att de ofta ser lönsamhet endast som ett resultat av intäkter och kostnader. Det är viktigt att samtidigt sätta resultatet i relation till exempelvis nedlagd tid.

     

    En del i utbildningen är att skapa förståelse för och gemensamma definitioner hos medarbetarna kring företagets ekonomi. Det gör att fler än den som är ekonomiansvarig har stor nytta av kursens innehåll.

    -  Ekonomin påverkas och skapas av medarbetarna och av de beslut som dagligen fattas i verksamheten, avslutar Anna.

    Kommentarer Comments (0)

  • Affärskraft Värmland redan halvvägs

    Knappt ett år har gått sedan anmälan öppnade och hälften av platserna är redan fyllda.

    - Vi räknar med att kunna erbjuda ungefär 340 företag möjlighet att delta och i dagarna fick vi anmälan nummer 170. Att så många valt att anmäla sig visar att företagen tycker kompetensutveckling är viktigt för fortsatt utveckling av verksamheten, säger Helena Englund projektledare i Affärskraft Värmland.

    Hur många företag som kan delta beror på hur många per företag som går en utbildning. Sammanlagt kommer 800 ägare och anställda få möjlighet att kompetensutveckla sig under de tre år som projektet pågår.
    - De som deltar erbjuds en utbildning per anställd. Beroende på hur många per företag som går en utbildning kan antalet företag som får delta ändras något, berättar Helena Englund.

    Förutom utbildning får företagen också fyra timmar med en processledare under en så kallad företagsanalys. Analysen ger företagen verktyg för att utveckla sin verksamhet. Genom att projektet finansieras av Europeiska Socialfonden är kostnaden per företag låg.
    - Är du ensam i företaget betalar du 1000 kronor och är man flera kostar det 2000 kronor, för det priset får samtliga på företaget gå en utbildning.

    En av dem som tidigt hoppade på och som nu har deltagit på både företagsanalysen och en utbildning är Pia Karlsson, P.I.A. Konsult. Hon driver eget som säkerhetskonsult och hoppas nu få utväxling på sitt deltagande.
    - Affärskraft har varit väl investerad tid. Jag gick en utbildning i marknadsföring under tre dagar. Jag har ingen stor plånbok till marknadsföring så det har varit bra med tips på hur jag kan göra det mer effektivt.

    Förutom själva utbildningen har Affärskraft även varit en möjlighet för henne att nätverka och utbyta tankar och idéer med andra solo- och mikroföretagare.
    - Det är bra att få någon att stöta och blöta med. Vi fick tid att prata och ventilera och hade ett stort utbyte av varandra, även om vi kom från olika branscher.

    Projektledare Helena Englund tror att företagen som kompetensutvecklat sig inom kort kommer att börja se effekterna av sitt deltagande.
    - Målet är att öka tillväxten hos företagen, både vad gäller omsättning och sysselsättning. Det sker inte alltid över en natt, men förhoppningsvis har företagen som gick i våras börjat se resultat.

    Även om många anmält sig, finns det också dem som tvekar inför att vara med. Tidsbrist tror Helena Englund är en av de stora anledningarna.
    - Många vi pratar med har fullt upp med den dagliga verksamheten. För att underlätta är utbildningarna skräddarsydd för att passa små företag, både till tidsupplägg och innehåll. Jag hoppas att de som har möjlighet tar sig tiden. Det kommer de ha igen.

    Kommentarer Comments (0)

  • "Mer än vi hade hoppats på”

    Wraptech är familjeföretaget som levererar vågar, packmaskiner och prismärkare till livsmedelsbutiker i hela Sverige. Genom Affärskraft Värmland har de fått inspiration och verktyg att fortsätta att utveckla sin verksamhet.
    - Vi arbetar långsiktigt med en tydlig strategi för framtiden och där är kompetensutveckling en viktig del. Vi har fått med oss mer än vi hade hoppats på från Affärskraft, säger Henrik Wiik, som driver Wraptech tillsammans med sin far och bror.

    Det var Henriks far, Lars Vik, som startade verksamheten i början av 80-talet. Wraptech grundade de 2003 med ambitionen att öka butikernas lönsamhet genom produktutveckling och god kundservice. Företaget har växt under flera år, både vad gäller omsättning och antal anställda.
    - Vi arbetar hela tiden med att utveckla det vi har. Vi har skaffat oss en bra position på marknaden och kommer in på nya butiker hela tiden. Vi vill växa men fortsätta hålla en hög servicegrad. Vi är kända för att ha en god kontakt med kunderna och det vill vi fortsätta att vara, berättar Henrik.

    Wraptech har varit medlemmar i Handelskammaren sedan många år tillbaka och Henrik är positiva till den satsning på de mindre företagen som Affärskraft innebär.
    - Vi är medlemmar för de påverkansfrågor som Handelskammaren driver, men det är bra att vi också får en sådan här möjlighet, säger Henrik.

    Henrik har själv deltagit på företagsanalysen och utbildningen i ekonomi och är mycket nöjd. Det samma gäller de andra på företaget som hunnit gå en utbildning. Henriks bror Daniel har gått ledarskapsutbildningen och en anställd har utbildat sig i Officeprogrammen.
    - Jag kan med lätthet rekommendera Affärskraft till andra företag. Utbildningarna är bra, det är tillgängligt och priset gör att alla har möjlighet.

    Henrik ser positivt på att utbildningarna sker ihop med andra som arbetar på små företag. Analysen och utbildningen har varit ett bra tillfällen för erfarenhetsutbyte.
    - Att träffa andra företag är en stor del i det hela. Man får möjlighet att utbyta erfarenheter med varandra och någon utifrån att diskutera med. Det är intressant att höra vilka utmaningar andra företag har och hur de har löst dem.

    Kommentarer Comments (0)

  • Affärskraft ska stärka Pias varumärke

    112 företag har under våren ökat sin kompetens genom projektet Affärskraft Värmland. Pia Karlsson som äger och driver företaget P.I.A. Konsult, hoppas kunna dra nytta av det hon lärt sig för att stärka sitt varumärke.

    - Utbildningen i marknadsföring var toppen och jag fastande speciellt för delen om att bygga sitt varumärke. Det är något jag ska jobbare vidare med, säger Pia.

    2012 sa Pia Karlsson upp sig från en fast tjänst som utbildare inom svinn- och säkerhetsfrågor, hot och rån för att starta eget som säkerhetskonsult inom handel.
    - Jag ville äga min egen kunskap och inte ge bort alla de idéer jag hade till en arbetsgivare. Idag arbetar jag som konsult och erbjuder utbildningspaket, analyser och rådgivning.

    För att lära sig mer om hur man ska agera vid hot och rån tog hon kontakt med dem som vet hur rånarna tänker, nämligen rånarna själva. Pia träffade bland annat Anders Adali, känd från tv-programmet Stoppa tjuven och före detta grovt kriminell.
    - Jag letade helt enkelt upp tidigare rånare och frågade dem hur en butiksanställd ska handla vid ett rån för att situationen inte ska bli värre än vad den redan är och i vissa fall kanske lyckas avstyra det helt.

    Pia har haft stor framgång med sitt företag och 2014 blev hon utsedd till Årets säkerhetskonsult under branschgalan Security Awards. Idag har hon flera stora butikskedjor som kunder, där ibland Biltema.
    - Jag ansvarar för utbildning av alla butiksanställda på plats i butikerna. Bara för Biltema  blir det över 50 utbildningsdagar om året, så det blir en hel del resande, berättar Pia.

    För att utveckla sin verksamhets ytterligare deltog hon under hösten i Affärskraft Värmland, ett projekt som drivs av Handelskammaren Värmland och som ger företag med upp till nio årsanställda möjlighet att kompetensutveckla sig till en mycket låg kostnad.
    - Affärskraft har varit väl investerad tid. Jag har ingen stor plånbok till marknadsföring så det är bra med tips på hur jag kan marknadsföra mig mer effektivt, säger Pia.

    Förutom själva utbildningen har Affärskraft även varit en möjlighet för Pia att nätverka och utbyta tankar och idéer med andra solo- och mikroföretagare.
    - Det är bra att få någon att stöta och blöta med. Vi fick tid att prata och ventilera och hade ett stort utbyte av varandra, även om vi kom från olika branscher.

    Förhoppningen är att utbildningen också ska vara till nytta i det projekt för att minska antalet stölder inom handeln, som Pia är en del av. Med hjälp av en app kommer butiker, väktare och polis att kunna kommunicera med varandra på ett effektivt sätt och på så vis stärka det brottsförebyggande arbetet.
    - När ett brott har skett i en butik går personalen enkelt in i appen ”Stoppa Tjuven” och informerar närliggande butiker. Jag arbetar med att marknadsföra appen och sälja in den här i Värmland, avslutar Pia.

    Pia Karlsson, ägare av soloföretaget P.I.A. Konsult

    Pia Karlsson, som äger och driver P.I.A. Konsult.



    Kommentarer Comments (0)

  • En tillbakablick på våren

    Nu har vi genomfört vårens sista utbildningsdag. Efter en intensiv vår, fullspäckad med företagsanalyser och utbildningar, tar vi nu sommaruppehåll, för att sedan dra igång igen i höst.

    Anmälan till Affärskraft har varit öppen i sex månader och hittills har 154 företag anmält sig. Av dessa har 112 hunnit gå en företagsanalys. Resterande 42 företag är anmälda till en företagsanalys under hösten. Vi har lagt ut datum för sex analyser under hösten, varav de två första redan är fullbokade.

    Förutom företagsanalyserna har vi också genomfört 13 utbildningar; tre i marknadsföring, tre i försäljning B2B, en i försäljning B2C, tre i ledarskap, två i Officepaketet och en i ekonomi. Det gör att 130 ägare och anställda på värmländska solo- och mikroföretag har kompetensutvecklat sig under våren genom Affärskraft Värmland. Ledarskapsutbildningen är den som hittills haft flest deltagare, 33 personer, tätt följt av försäljning business-to-business, med 32 personer.

    Samtliga deltagare har efter avslutad utbildning fått svara på vad de tyckte om utbildningen. Resultaten är enastående. Det genomsnittliga helhetsomdömet för utbildningarna ligger på strax över 5,4 på en sexgradig skala!

    För dig som vill delta men ännu inte anmält ditt företag, är det hög tid att göra det. Gå in under anmälan, fyll i de uppgifter som efterfrågas och välj ett datum när du vill delta på en företagsanalys. Och just det, det kostar endast 2000 kronor för att alla på företaget ska få gå en utbildning.

    Datum för höstens företagsanalyser och utbildningar hittar du under rubrikerna Analys och Utbildningar ovan.

    Kommentarer Comments (0)

  • Är Affärskraft bra för Värmland?

    I Värmland finns över 14 000 företag med färre än tio anställda. De står för hela 91 procent av länets 15 928 företagsförekomster. Vill vi att det ska gå bra för Värmland, behöver vi satsa på våra minsta företag. Det gör vi bland annat genom Affärskraft Värmland. 


    I en krönika i NWT den 18 maj, lyfter Helena Wiktelius Affärskraft som exempel när hon skriver att EU-pengar snedvrider konkurrensen. EU:s regelverk ser ut som det gör och det kan man såklart ha åsikter om. EU-projektens vara eller icke vara är en fråga som har stötts och blötts på Handelskammaren så därför ser vi detta som ett bra tillfälle att berätta varför vi valt att driva detta projekt.


    Men först vill vi backa bandet. Handelskammaren är inne i en stor förändring. För några år sedan beslutade Handelskammarens styrelse att vi ska vara oberoende. Det har gjort att vi på tre år har gått från att vara 43 procent privat finansierade till att samma siffra idag är 90 procent. En oerhört viktig förändring där vi bygger en hållbar plattform för vår verksamhet, som samtidigt har bidragit till att vi fått en helt annan position i våra påverkansfrågor.


    Liksom Helena anser inte heller vi att offentliga medel ska konkurrera med den privata sektorn. Med detta sagt, anser vi samtidigt att när det finns EU-pengar för utveckling av de allra minsta företagen, vore det synd och skam att inte använda dem för konkreta tillväxtinsatser. Och det är här Affärskraft kommer in. Att skapa tillväxt i 220 solo- och mikroföretag, som hittills är resultatet av Affärskraft, är för oss en sådan konkret insats.


    Så vad är då Affärskraft Värmland? Jo, det är ett utbildningskoncept, skräddarsytt för företag med upp till nio årsanställda, alltså små företag, med säte i Värmland. Genom projektet får företagen möjlighet att kompetensutveckla ägare och medarbetare inom försäljning, marknadsföring, ekonomi, ledarskap och Officepaketet. För att driva projekt har vi fått pengar från Europeiska socialfonden. Pengar som gör att företagen får utbildningarna till en låg kostnad. 1000 kronor eller 2000 kronor beroende på antal anställda. För många av de minsta företagen är kostnaden helt avgörande för att de ska ta steget och kompetensutveckla sig. Och tittar vi på de företag som hittills anmält sig är de relativt små omsättningsmässigt, som exempel kan sägas att medianomsättningen är 2,2 miljoner kronor.


    Vissa av de företag som deltar i Affärskraft kanske hade kompetensutvecklat sig även utanför projektet. Här får man såklart väga för- och nackdelar. Det är olyckligt om Affärskraft gjort att några företag valt bort utbildningar till marknadsmässiga priser. Vi anser dock att det stora flertalets nytta motiverar att Handelskammaren driver det här projektet. Tack vare Affärskraft har alltså redan 220 solo- och mikroföretag ökat sin omsättning. 128 har ökat sin avlönade arbetstid. Det är en otroligt viktig tillväxt för Värmland. Vår förhoppning och tro är att Affärskraft bidrar till att företagen fortsätter att kompetensutveckla sig, även efter projektet.


    Affärskraft är också en affärsmöjlighet för värmländska utbildare och konsulter. Alla utbildningar hålls av värmländska företag, som vi valt ut efter en omfattande affärsmässig upphandling. 50 utbildningsleverantörer var med och konkurrerade om att få hålla i utbildningarna, tolv leverantörer och underleverantörer fick uppdragen.


    Så summa summarum. Resultaten och hur viktigt det är för det värmländska näringslivet att de allra minsta företagen fortsätter växa, gjorde att vi valde att köra. Tillsammans gör vi Värmland till en ännu bättre plats för företagen.


    Frida Johansson

    Vd Handelskammaren Värmland 

    Om du har några frågor eller vill diskutera Affärskraft är du välkommen att kontakta mig på e-post eller telefon 070-618 77 22.

    Kommentarer Comments (0)

  • Allt fler söker på nätet innan de handlar

    En tydlig digital närvaro blir allt viktigare för att lyckas som företag. 69 procent söker idag information på nätet innan de ska genomföra ett köp av en ny tjänst eller produkt. Det här berättade Google när de föreläste på näringslivgalan 100°Karlstad. En utveckling som innebär stora möjlighet för de små företagen att synas.

    - Finns du inte digitalt kommer du få allt svårare att skaffa nya kunder, men för den som hänger med i utvecklingen och arbetar aktivt med sin digitala närvaro finns goda möjligheter att locka nya kunder på ett kostnadseffektivt sätt, det säger Anders Tufvesson som är digital strateg på Ninetech och en av utbildarna i kompetensutvecklingsprojektet Affärskraft Värmland.

    Projektet syftar till att göra värmländska företag med upp till nio anställda mer konkurrenskraftiga, bland annat genom utbildningar i marknadsföring.

    - Affärskraft Värmland är utbildningar skräddarsydda för småföretagare. En av utbildningarna är marknadsföring och där kommer Anders att hålla i den delen som rör digitala medier, berättar Helena Englund som är projektledare.

    Målet med utbildningen är att ge företagen konkreta tips på hur de kan förbättra sin digitala närvaro. Enligt Tufvesson är det första steget för småföretag att skaffa sig en välfungerande webbplats.

    - Ett vanligt fel som många företag gör är att de fokuserar på allt de vill berätta, inte på vad kunden vill se. Låt kunderna testa din webbplats och se till att det är lätt för dem att hitta det de söker.

    Näst steg är att driva trafik till sidan. Enligt statistik från Google görs 50 miljoner sökningar varje dag i Sverige. Många av dessa på produkter, recensioner, företagsnamn och kontaktuppgifter. Det görs till exempel fler sökningar på ordet ”försäkring” än på ”Zlatan”.

    - Vill du hitta information om något så googlar du. Ska du kunna konkurrera måste det vara lätt för dina kunder att hitta dig digitalt, menar Anders Tufvesson.

    I en tid där vi ser allt mindre på TV och läser dagstidningar i lägre utsträckning än tidigare är det viktigt att kunna nå sin målgrupp på nätet.

    - Med Facebook-annonsering och med Google AdWords kan du på ett enkelt sätt nå din målgrupp. Det gör att marknadsföringen blir mer kostnadseffektiv. När du annonserar digitalt kan du dessutom  följa upp och se vad som fungerar och bygga din marknadsföring utifrån det, säger Anders Tufvesson.

    Tre tips i digital marknadsföring:

    • Det ska vara lätt för kunden att hitta det de söker på din webbplats. Ta hjälp av kunderna för att säkerställa att så är fallet. 
    • Följ upp allt du gör. Vid digital marknadsföring kan du se precis vad som fungerar och vad som behöver justeras.
    • Börja litet och testa. Ser du att det fungerar lägger du mer pengar på marknadsföringen. Ger det ingen eller låg effekt ändrar du och testar igen.

    Kommentarer Comments (0)

  • Rätt attityd ökar försäljningen

    - Det spelar ingen roll vilken typ av försäljning det gäller, grunden för att lyckas är att du går in med attityden att du ska hjälpa köparen. Det menar John Johansson, som har lång erfarenhet av att arbeta, föreläsa och utbilda inom försäljning. Tillsammans med ett team om tre personer ska han nu hjälpa företag med upp till nio anställda att öka sin försäljning, genom projektet Affärskraft Värmland.


    Projektet, som drivs av Handelskammaren Värmland, erbjuder utbildningar till värmländska solo- och mikroföretag, som ska göra dem mer affärsmässiga. En av de populäraste utbildningarna är försäljning.
    - Att sälja är en kompetens, men alla kan lära sig det. De som deltar kommer att  få konkreta tips som de kan använda för att sälja mer, berättar John Johansson.


    Alla utbildningar i Affärskraft är skräddarsydda för att passa företag med få anställda. För John är därför en viktig del i utbildningen att hjälpa företagen att skapa struktur i sitt säljarbete.
    - Små företag har ofta svårt att hinna med försäljning när det är mycket att göra, men när det sedan blir lugnare är det redan försent. Vi hjälper dem att skapa struktur i hur de arbetar med sin försäljning.


    Han menar att säljare som försöker få igenom ett köp till varje pris och struntar i om kunden efteråt känner sig nöjd, ger yrkesrollen ett dåligt ryckte.
    - Som säljare ska du inte knö igenom ett köp med skohorn.


    Att vara en bra säljare handlar enligt John om att se kundernas behov och hjälpa dem att tillgodose dem. Genom att ta reda på vad kunden behöver blir det möjligt att sälja en lösning istället för en produkt.
    - Det spelar ingen roll om det gäller ett IT-system eller en utlandsresa, båda ska tillfredsställa ett behov. Fokusera på nyttan, inte på innehållet.


    Med attityden att försäljning handlar om att hjälpa kunden blir det också enklare att sälja.
    - Har du attityden att du hjälper kunden får du ett mindre inre motstånd, säger John Johansson.

    Kommentarer Comments (0)

  • 100 anmälda till Affärskraft

    Det är många av Värmlands allra minsta företag som vill kompetensutveckla sig. Det visar det stora intresse som finns för Affärkraft Värmland. Knappt fyra månader efter att anmälan öppnade har över 100 företag anmält sig till projektet. Företag nummer hundra att anmäla sig är Högvalta Handelsträdgård.

    Högvalta Handelsträdgård säljer trädgårdsväxter och trädgårdsredskap, samt hjälper till med rådgivning, tips och inspiration för trädgården. De anställda är utbildade trädgårdsmästare och trädgårdsdesigner. Precis som många andra företag vill de genom deltagande bli mer affärsmässiga.
    - Vi är duktiga på växter men vill bli skickligare på företagsekonomi, berättar Anna Mossberg, ägare av Högvalta Handelsträdgård.

    Att utbildning är viktigt råder det inga tvivel om. 82% av företagen säger att det är helt avgörande för företagets fortsatta utveckling och av de företag som kompetensutvecklade sig i den förra omgången av Affärskraft ökade 49 % sin omsättning.

    En av de stora fördelarna med att kompetensutveckla sig genom Affärkraft Värmland är att utbildningarna är skräddarsydda för att passa småföretagare. En annan fördel är den låga kostanden. Tack vare att Europiska socialfonden går in med 14 miljoner kronor betalar företagen endast 2000 kronor föra att alla på företaget ska få gå en utbildning.
    - Förhoppningen är att vi genom Affärskraft kan öka vår omsättning och hitta smarta lösningar att marknadsföra oss för en lägre kostnad. Vi vill också bli bättre på försäljning, säger Anna Mossberg.

    De företag som vill delta har fortfarande möjlighet att anmäla sig. Kraven för att få vara med i projektet är att företaget har max nio årsanställda och sitt säte i Värmlands län. De utbildningarna som finns att välja mellan är försäljning, marknadsföring ledarskap, ekonomi och Office-paketet.


    Kommentarer Comments (0)

  • "Vi måste satsa på de minsta företagen"

    I VF, den 1 mars 2016, skriver vi på Handelskammaren Värmland om hur viktiga de små företagen är för Värmlands fortsatta tillväxt. För att det ska gå bra för Värmland måste vi satsa på solo- och mikroföretagen, vilket är precis det vi gör med Affärskraft Värmland. Läs vår debattartikel nedan:

    Vi måste satsa på de minsta företagen

    I Värmland finns över 14 000 företag med färre än tio anställda, så kallade solo- och mikroföretag. De står för hela 91 procent av länets 15 928 företagsförekomster. Redan här blir det uppenbart hur viktiga dessa är för Värmlands fortsatta tillväxt. Lägg där till att fyra av fem nya jobb skapas i småföretag. En trend som ser ut att hålla i sig. Vill vi att det ska gå bra för Värmland, behöver vi satsa på våra minsta företag.

    När företagen själva får svara på hur de ska bli mer konkurrenskraftiga, säger 82 procent att kompetensutveckling är helt avgörande för att företaget ska fortsätta att utvecklas. Det finns också statistisk säkerställda samband mellan ökad utbildningsnivå och ökad tillväxt.

    Tillväxt är nästan dubbelt så vanligt hos företag som kompetensutvecklar sig. Tidigare satsningar på kompetensutveckling riktade till solo- och mikroföretag, som Handelskammaren Värmland har genomfört, visar samma sak. 49 procent av de 443 solo- och mikroföretag som deltog i Handelskammarens kompetensutvecklingsprojekt Affärskraft Värmland (2010-2013), ökade sin omsättning.

    Trots vikten av kompetensutveckling drar sig många, framförallt mindre företag, för att lägga tid och pengar på utbildningar. Och det är synd. Många företag vi pratar med har startat sin verksamhet för att de är duktiga på sitt hantverk, må det vara ett bageri eller en rörfirma.

    För att kunna växa behövs ofta utbildningar inom de affärsmässiga delarna, så som försäljning, marknadsföring och ekonomi. Därför måste fler satsningar till som ger solo- och mikroföretag möjlighet att utbilda sig inom dessa områden.

    Goda möjligheter till relevant och kvalitativ kompetensutveckling för våra minsta företag är en förutsättning för länets tillväxt. Fyra av fem jobb talar sitt tydliga språk. Att satsa på solo- och mikroföretagen är att satsa på Värmland.


    Ulrika Obstfelder Peterson
    ordförande Handelskammaren Värmland

    Frida Johansson
    vd Handelskammaren Värmland

    Kommentarer Comments (0)

  • Stort intresse för Affärskraft

    Intresset för att delta i Affärskraft Värmland har visat sig vara stort. Anmälan har varit öppen i knappt 2 månader och redan har 80 företag anmält sig till projektet. Affärskraft Värmland ger företag med upp till nio anställda möjlighet att kompetensutveckla sig till en mycket låg kostnad.

    - Ett 20-tal företag anmälde sig redan första timmarna efter att anmälan öppnade och det kommer in nya anmälningar i stort sett varje dag, berättar Linda Johansson, administratör i Affärskraft Värmland.

     

    Ett av de företag som anmälde sig samma dag som anmälan öppnade var B.R.A. Låsteknik från Arvika. Företaget arbetar med nyckel- och låstillverkning, installation av passersystem, larm och kameraövervakning. Företaget har under det senaste halvåret tagit in två nya anställda och Roar Lilloe-Larsen, en av tre delägare, ser kompetensutveckling som en viktig del i företagets fortsatta utveckling.

    - Vi är 5 stycken på firman och två är nära pension, så vi behövde få in yngre. Jag kan lära dem mycket om mekaniken och tekniken vad gäller de olika systemen. Men de behöver också utbildning inom företagande och där är Affärskraft en jättebra möjlighet.

     

    Utbildning inom yrket
    Yrkeskompetensen på företaget är hög och de har hela tiden varit noga med att investera i ny utrustning för att hänga med i den snabba utveckling som sker i branschen. Kompetensutveckling har uteslutande handlat om hänga med inom nya, tekniska lösningar och att licensiera sig inom olika områden, aldrig om att bli mer affärsmässiga.

    - Sälj är till exempel en jätteviktig del för oss, men för att kunna göra det bättre behöver vi utbilda oss. På ett litet företag är det också viktigt att fler får koll på ekonomin. Utan förståelse för hur ekonomin i ett företag fungerar är det svårt att tjäna pengar, säger Roar Lilloe-Larsen.

     

    Slipper resa långt
    En anledning till att B.R.A Låsteknik valde att kompetensutveckla sig genom Affärskraft Värmland var den låga kostanden, totalt 2000 kronor för en utbildning per anställd.

    - Utbildningar är ofta dyra och hålls i Stockholm. I Affärskraft är kostanden för utbildningarna låg, det är inga långa resor och vi behöver inte lägga pengar på hotellnätter, säger Roar Lilloe-Larsen.

     

    Tjäna tid och pengar
    En utmaning för solo- och mikroföretagare är att få tiden att räcka till. Det här är något Linda Johansson ofta får höra när hon är i kontakt med företagen.

     - Målet med utbildningarna är ge deltagarna verktyg som de har användning av i sitt dagliga arbete. Verktyg som gör att de kan arbetat mer effektivt och på så vis tjäna både tid och pengar.

    Affärskraft Värmland pågår fram till december 2018. Totalt kommer 800 ägare och anställda på solo- och mikroföretag i Värmland få möjlighet att gå en utbildning.

    - De flesta av vårens företagsanalyser är fullbokade så vill man inte vänta till i höst är det dags att anmäla sig, säger Linda Johansson.

    Kommentarer Comments (0)

  • Anmälan är öppen!

    Nu har du chansen att göra dig och ditt företag mer konkurrenskraftigt. Genom Affärskraft Värmland kan du höja kompetensen inom företaget och öka era möjligheter att växa.

    Affärskraft Värmland är ett kompentesutvecklingprojekt som vänder sig till dig som äger eller arbetar på ett företag med upp till 9 årsanställda, med säte i Värmland län. Projektet drivs av Handelskammaren Värmland.

    Skräddarsydda utbildningar
    Företag som deltar erbjuds en utbildning per anställd. Utbildningarna är skräddarsydda för solo- och mikroföretag och 2-3 arbetsdagar långa. Du kan välja mellan försäljning, ledarskap, marknadsföring, ekonomi och Officepaketet.

    Låg kostnad
    Innan utbildningen får du också delta i en företagsanalys för att identifiera vilka utbildningar som ni har störst nytta av. Kostnaden att delta är låg. Soloföretag betalar endast 1000 kronor och mikroföretag (2-9 anställda) totalt 2000 kronor för alla på företaget!

    Bevisad effekt
    Affärskraft Värmland har genomförts en gång tidigare, 2010-2013. 49 procent av företagen som deltog ökade sin omsättning och 29 procent ökade sin avlönade arbetstid.

    Ta chansen, öka din konkurrenskraft och ge ditt företag rätt förutsättningar att växa!

    Kommentarer Comments (0)

  • Kompetensutveckling ska ge ökad tillväxt

    Handelskammaren Värmland kommer att köra en ny omgång av Affärskraft Värmland. Ett projekt som skapat både ökad omsättning och arbetstillfällen i Värmlands allra minsta företag.

    Det nya projektet går under namnet Affärskraft Värmland 2.0 och ska genom kompetensutveckling öka de värmländska solo- och mikroföretagens konkurrenskraft. Handelskammaren Värmland anser att det är viktigt att fortsatt satsa på de allra minsta företagen i länet.

    - Mer än 90 procent av alla värmländska företag tillhör gruppen solo- och mikroföretag, det vill säga företag med upp till nio anställda. Går det bra för dessa företag går det bra för Värmland, säger Helena Englund som är projektledare för Affärskraft Värmland 2.0.

    En stor del av alla småföretag anser att bristen på kompetens är det som hämmar tillväxten mest. Genom Affärskraft Värmland 2.0 får företagen möjlighet att öka kompetensen hos medarbetarna och på så vis öka tillväxten 49 procent av de 443 företag som deltog under den förra projektomgången ökade sin omsättning och 29 procent ökade sin avlönade arbetstid. 

    - Målet är att öka omsättningen och den avlönade arbetstiden bland deltagande företag ytterligare, berättar Helena Englund. 

    Projektet finansieras via Europeiska Socialfonden vilket gör att kostnaden att delta är låg. Soloföretagen betalar 1000 kronor och för företag med två till nio anställda kostar det 2000 kronor. I priset ingår en företagsanalys, en utbildning per anställd samt uppföljning för att underlätta implementering av erhållen kunskap.

    Affärskraft Värmland 2.0 pågår under en treårsperiod och totalt planerar Handelskammaren Värmland att utbilda 800 anställda på värmländska solo- och mikroföretag. Utbildningarna är skräddarsydda för småföretag och hålls inom bland annat ekonomi, marknadsföring, ledarskap och försäljning. Projektet startade upp 1 september och de första utbildningarna hålls i början av 2016. 

    - Det känns kul att vi nu är igång. Av det vi har hört är intresset från företagen stort, vilket jag förstår. Det här är en fantastisk möjlighet för företagen att öka sin konkurrenskraft, säger Helena Englund.

    Kommentarer Comments (0)

  • Klartecken för Affärskraft Värmland 2.0!

    I juni fick Handelskammaren Värmland det efterlängtade klartecknet för Affärskraft Värmland 2.0! Ett kompetensutvecklingsprojekt som vid förra omgången skapat både ökad omsättning och arbetstillfällen i värmländska solo- och mikroföretag.

    Nu satsar återigen Handelskammaren stort på de allra minsta företagen i Värmland, vilka är så avgörande för den värmländska tillväxten.

    – Mer än 90 procent av alla värmländska företag tillhör gruppen solo- och mikroföretag, det vill säga företag med upp till nio anställda. Går det bra för dessa företag går det bra för Värmland, säger Helena Englund som är projektledare för Affärskraft Värmland.

    En stor del av alla solo- och mikroföretag anser att bristen på kompetens är det som hämmar tillväxten mest. Samtidigt upplever många av dem att de inte kan lägga resurser på utbildning. Det är här Affärskraft Värmland kommer in. Projektet ska förse medarbetare med affärsmässig kunskap och hjälpa företagen att utvecklas ytterligare, genom skräddarsydda, korta och konkreta utbildningar inom bland annat ekonomi, marknadsföring och försäljning. Detta är Handelskammarens andra omgång av Affärskraft Värmland. Att Handelskammaren på nytt driver projektet är en självklarhet sett till förra satsningens goda resultat.

    – Vi vet från förra omgången, som pågick 2010 till 2013, att Affärskraft Värmland ger resultat. Genom att alla på företaget får möjlighet att utvecklas, inte bara inom sitt eget kompetensområde, blir företaget starkare, säger Helena Englund.

    49 procent av de 443 företag som då deltog i projektet ökade sin omsättning och 29 procent ökade sin avlönade arbetstid. Företag från samtliga av Värmlands kommuner deltog och det hela resulterade i 1032 utbildade personer och 145 kurser.

    Affärskraft Värmland 2.0 har blivit beviljat nationella medel från Europeiska Socialfonden. Projektet kommer att starta upp i september 2015 och de första utbildningarna påbörjas efter årsskiftet. Målet är att genom att utbilda omkring 800 personer skapa ökad sysselsättning och tillväxt i Värmland.

    – Vi kommer att anställa tre personer som ska arbeta heltid med projektet och vi kommer också att gå in med egna resurser i projektet, berättar Helena Englund.

    Kommentarer Comments (0)

  • Mer än 200 företag har ökat omsättningen tack vare Affärskraft Värmland

    Solo- och mikroföretagen står för den värmländska tillväxten och där skapas fyra av fem värmländska jobb. Handelskammaren Värmland har, via sitt projekt Affärskraft Värmland, hjälpt framtidens företag att bli ännu bättre. 49 procent av de 443 företag som deltagit i projektet Affärskraft har ökat sin omsättning. 

    Mer än 90 procent av alla värmländska företag tillhör gruppen solo- och mikroföretag. Denna grupp är den som ökar mest, skapar flest nya arbetstillfällen och har högst lönsamhet. Därmed är de också avgörande för den värmländska tillväxten. 82 procent av företagen anser att bristen på kompetensutveckling är det som hämmar tillväxten mest.
    – Den här gruppen är oerhört viktig för värmländskt näringsliv. Och genom våra skräddarsydda kurser har företagarna kunnat vidareutbilda sig och sina anställda inom bland annat ekonomi, marknadsföring, ledarskap och sälj. Vår målsättning har under de här tre åren varit att förse deltagarna med affärsmässig kunskap som ska hjälpa företagen att utvecklas ytterligare, säger Frida Johansson, vd för Handelskammaren Värmland.
    Resultatet är tydligt. Nära hälften av företagen som deltagit i Affärskrafts kurser uppger att de ökat sin omsättning och var tredje företag har ökat sin avlönade arbetstid tack vare detta projekt.

    Nu planerar Handelskammaren Värmland för en ny uppstart av Affärskraft Värmland inför våren 2015.

    Läs gärna mer om vad som sagts i medierna kring Affärskraft Värmland de senaste dagarna:

    SR P4 Värmland 2010-01-09 (12 min in i programmet)

    Fakta Affärskraft Värmland




    Kommentarer Comments (0)

Få våra nyheter via e-post