Senaste nytt i Affärskraft Värmland

Go Back

Stanza vill växa tillsammans

2017 skulle bli året då Stanza satsade på kompetensutveckling. Nu har företaget snart slutfört både Affärskraft och Tillväxtresan. Något som skapat synergier.

– Det har varit tufft att köra det parallellt med övrig verksamhet, men gett otroligt mycket. Det jag har lärt mig i Affärskraft har jag också haft nytta av under Tillväxtresan och tvärt om, berättar Yeo Dahlström som driver redovisningsbyrån Stanza.

Yeo Dahlström hade ingen tidigare erfarenhet av att driva eget när hon 2014 startade Stanza. Ett steg som hon först inte såg sig själv ta när frågan kom på tal.
- Jag fick frågan om att starta eget från en av de kunder som jag hjälpte med bokföring. Fösta tanken var blankt nej, men efter att ha funderat ett tag slutade det med att jag startade Stanza, med kunderna som frågat mig och min man som delägare, berättar Yeo Dahlström om hur det hela började.

Till en början var Yeo Dahlström den enda som arbetade i företaget, men drygt ett år efter starten hade Stanza gått från noll till tre anställda. Mycket tack vare det kontaktnät Yeo skaffat sig under de 25 år som hon arbetat med ekonomi.
- Innan Stanza arbetade jag på Wint. Flera av de kunder jag hade vill fortsätta att jobba med mig och följde med.

Till skillnad från Wint, som skapat en automatiserad lösning för bokföring och redovisning, har Yeo Dahlström satsat på det mer traditionella.
- Jag tror på att digitalisera och att WInt är rätt ute, men många företag är inte där än och vill även ha kvar den personliga kontakten. Många av kunderna uppskattar att de kan komma in till oss med en bunt papper och direkt få hjälp.

Just servicenivån och den personliga kontakten har varit två stöttepelare i Stanzas verksamhet, där möjligheten att ringa och ställa en fråga, utan att taxametern börjar ticka varit viktig.
- Kunderna ska aldrig tveka inför att höra av sig. Vi tar inte betalt för en snabb fråga eller när någon tittar in på en kaffe. Det tar lite extra tid, men vi har igen det i nöjda kunder.

Målet att utveckla verksamheten har varit tydligt, att det blev genom Tillväxtresan mera av en tillfällighet.
- Karlstads kommun var på besök hos vår företagsgranne och passade på att komma in till mig. Jag berättade att jag saknade en bra stöttning för mig som relativt ny företagare och fick rådet att prata med Almi.

Strax efter att hon fick nys om Almis Tillväxtresa kom Yeo också in kontakt med Affärskraft och kände att de två kompletterade varandra väl.
- I Affärskraft fick jag börja med att analysera verksamheten, vilket gav en bra grund till det arbete jag sedan gjorde i Tillväxtresan. Dessutom fick jag genom Affärskraft gå en utbildning i ledarskap. Det var väldigt givande att träffa andra småföretagare som också har personalansvar.

Dessutom fick personalen gå varsin utbildning och tillsammans träffade de en processledare för att gå igenom vad de vill med företaget. Att tillsammans med sina anställda utveckla Stanza är något som är viktigt för Yeo.
- Jag vill skapa en miljö där alla känner sig delaktiga och kan påverka sin arbetssituation. Jag är noga med att alla ska få samma information samtidigt och att de kommer in redan under idéstadiet.

Förhoppningen är att kunna fortsätta att växa, inte minst genom de kontakter och den kompetens som Affärskraft och Tillväxtresan bidragit med.
- Vi vill växa men inte för stort eller för fort. Strävan är inte att bli 50 anställda, men kanske 6-7 till att börja med, summerar Yeo Dahlström sina framtidsplaner.

Yeo Dahlström med medarbetare.

För Yeo Dahlström (till höger) är det viktigt att medarbetarna känner sig delaktiga.

Facebook Twitter Digg It! StumbleUpon Del.icio.us Reddit

Post a comment!
  1. Formatting options
       
     
     
     
     
       
Få våra nyheter via e-post