Senaste nytt i Affärskraft Värmland

Go Back

Bomstadbaden utvecklas vidare i familjen

Bomstadbaden öppnade 1927 av bröderna Axel, Birger, David och Gunnar Nordentjell. Nu planerar nästa generationens Nordentjell för campingens framtid.


- Det var min farfar och hans tre bröder som startade campingen som ett sidoprojekt för över 90 år sedan. Innan mig var det min far och hans kusin som drev det och de är fortfarande kvar i företaget. Jag vill ta fasta på allt bra som gjorts under åren och samtidigt bygga något eget, säger David Nordentjell, vd på Bomstadbaden.

Det var inte givet att David Nordentjell skulle bli en del av familjeföretaget. Han utbildade sig till maskiningenjör på Chalmers i Göteborg och arbetade som det i några år innan han tog beslutet att flytta hem för att börja arbeta på Bomstadbaden.

- David ringde hem en dag och sa, ”Jag ska nog inte jobba med maskiner, jag ska jobba med människor”, berättar Davids far, Ulf Nordentjell.

Bäst på värdskap

Efter ett gediget jobb med generationsskiftet, både med långa diskussioner inom familjen och via extern hjälp, tog David över som vd i slutet av 2016.

-  Det har varit ett fantastiskt roligt år. Vi får ta hand om människors viktigaste tid, deras semester. Jag vill förmedla en syn till medarbetarna att ingenting är omöjligt, att vi alltid hittar lösningar. Vi ska vara bäst på värdskap och det tycker jag att vi är, säger David Nordentjell.

För att ta sig an rollen som chef deltog David på en utbildning i ledarskap inom Affärskraft Värmland. En möjlighet att skaffa sig teoretisk kunskap om att leda andra, men framförallt en chans till erfarenhetsutbyte med andra med ledarroller på små företag.

- Det vara min första månad som chef, så det gav en bra grund. Jag fick höra många case på hur andra hanterat olika situationer som kan uppstå. Dessutom fick jag kontakter som jag kan ringa om jag behöver någon att rådfråga.

Många kommer igen

Majoriteten av dem som besöker Bomstadbaden är återkommande gäster, omkring 60 procent, och så vill David att det ska fortsätta att vara.

- Genom marknadsföring kan du få hit en gäst en gång, det stora jobbet ligger i att få dem att komma tillbaka. Vi ska ha rena och fräscha stugor och faciliteter, bra wifi, men också göra det lilla extra. Har du till exempel bokat med hund, ser vi till att det finns hundbajspåsar, matskål och trasa till tassarna i stugan när du kommer, berättar David Nordentjell.

Sedan 2002, då Bomstadbaden blev en del av Swecamp, har familjen investerat drygt 20 miljoner i anläggningen. Att vara en del av Swecamp har varit positivt på flera vis.

- Vi är fortfarande våra egna, men får ett nätverk av andra som driver campinganläggningar och en del gemensam marknadsföring och försäljning.

Även framåt kommer flera investeringar att ske.

- Under 2018 kommer vi att lägga grunden för ett stort arbete som ske de kommande åren. Vi håller på med detaljplan med kommunen för att möjliggöra ny restaurang, ett aktivitetshus för barn och fler stugor.

Enligt David står campingen på tre ben, bo, äta och göra. Det är det sista benet, göra, där han ser störst potential att utveckla verksamheten.

- Det måste hända saker. Ska vi få familjer att stanna en extra natt är det viktigt att det finns roliga aktiviteter för barnen. Ska vi få fler att komma hit under lågsäsong är gruppaktiviteter ett bra sätt.

Hoppas på besöksmål

Bomstadbaden är en av dem som håller tummarna för en Muminpark på Skutberget. Dels för att ge besökarna en anledning att stanna lite längre, dels för att locka nya gäster.

- Vi behöver ett dragplåster för barnfamiljer till Karlstad och det skulle vi få med Mumin. Naturen är jätteviktig för oss, men det har vi gott om. Det finns ingen motsättning mellan en Muminpark och ett rikt friluftsliv och goda badmöjligheter. Vi kan ha både och, summerar David Nordentjell.

David Nordentjell, vd Bomstadbaden

Facebook Twitter Digg It! StumbleUpon Del.icio.us Reddit

Post a comment!
  1. Formatting options
       
     
     
     
     
       
Få våra nyheter via e-post