Senaste nytt i Affärskraft Värmland

Go Back

Kompetensutveckling självklart för Zebraweb

Efter två år och över 350 anmälda företag är Affärskraft Värmland nu fullbokat. Ett av de sista företagen att hoppa på var Zebraweb.

-  När vi fick höra talas om Affärskraft på företagssalongen i Kristinehamn i mitten av januari var det inget att tveka på, berättar Daniel Hahne, grundare av och vd på reklambyrån Zebraweb.

Planen när Zebraweb grundades 2007 var att i första hand arbeta med webbutveckling, men företaget breddades ganska omgående till att bli en mer komplett reklambyrå. Antalet uppdrag växte snabbt och efter något år som egenföretagare, med ett antal underkonsulter till hjälp, insåg Daniel Hahne att han behövde anställa för att hinna med alla jobb. Och så har det rullat på.

- Jag hade ett brett kontaktnät sedan min tid på Kristinehamns Lokal-TV och kunde börja fakturerar nästan direkt. Allt eftersom blev det mer att göra och jag behövde hjälp för att hinna med. Plötsligt var vi fyra stycken. Det här var 2011 och idag är vi ytterligare tre medarbetare.

För Daniel Hahne och Zebraweb ger Affärskraft möjlighet att utveckla sig och medarbetarna inom en rad områden där de behöver stärka sin kompetens.

- Sedan något år tillbaka jobbar vi mer strukturerat med att hitta kunskapsluckor och täcka dem. Det gäller inte bara inom webbutveckling och marknadsföring, utan även företagande. Vi har växt till sju personer vilket ställer nya krav på mig som chef, så själv kommer jag att gå en ledarskapsutbildning.

För andra små företag som står inför valet om de ska anställa är Daniel Hahnes tips att ta in en praktikant.

- Vi har tagit in praktikanter från Brobygrafiska, men också från gatan, personer som bara kommit in och visat stort intresse. Praktik ger möjlighet att se hur en person funkar hos oss och om personen trivs här. För mig är inte utbildningsnivån det viktigaste. Finns det ett intresse och vilja att lära kan man komma väldigt långt. Se på mig, jag har inte gått ut gymnasiet, men har lyckat få ett bolag att omsätta 7 miljoner.

Efter att ha deltagit på den inledande företagsanalysen i Affärskraft Värmland har Daniel Hahne skapat sig en tydlig bild av vad han vill med företaget framåt.

- Målet är att bli växa till 10 anställda, men sedan hålla oss där. Vi ska fortsätta att vara en personlig byrå. Jag vill inte ha olika avdelningar, utan en mindre grupp med god dynamik, som trivs tillsammans.

Zebraweb har varit omskrivna i tidningarna tidigare, dels för sin framgång, men också för sin ibland något uppseendeväckande marknadsföring.

- När vi bjöd in till vårt 10-årsjubileum i fjol hade vi två personer i clowndräkter och mask som åkte runt i en stripad bil och delade ut paket. Någon blev skrämd vilket var olycklig och även om vi fick nästan uteslutande positiva reaktioner, kanske inte alla uppskattade det. Men vår filosofi är att ibland måste man våga testa och, om det är någon som tar illa vid sig, be om ursäkt efteråt.

Daniel Zebraweb

Facebook Twitter Digg It! StumbleUpon Del.icio.us Reddit

Post a comment!
  1. Formatting options
       
     
     
     
     
       
Få våra nyheter via e-post